Hoe organiseer ik een silent disco?

Zelf een silent disco organiseren lijkt misschien heel moeilijk, omdat je het waarschijnlijk nog nooit eerder gedaan hebt. Met goede silent disco apparatuur en een leuke playlist of DJ is het echter helemaal niet zo anders als een gewoon feestje. Om je wat houvast te geven hebben we een stappenplan opgesteld voor hoe jij in 10 stappen een silent disco kan organiseren.

Silent disco koptelefoons huren

Silent disco huren

Voordelig koptelefoons huren

Reserveer een koptelefoon voor iedere gast. De koptelefoons zijn van hoge kwaliteit en eenvoudig in gebruik.

1 tot 3 zenders

Kies zelf hoeveel kanalen je wilt tijdens je silent disco.

Wij leveren ook zenders op accu en met bluetooth.

€2,40 - €3,95 per stuk

1. Bepaal het concept

Wanneer je bent gaan opzoeken hoe je zelf een silent disco organiseert, ben je daar al heel ver mee. Je hebt namelijk al bepaald dat je een silent disco gaat organiseren en dat is in principe al een concept op zich. Ook zijn er veel evenementen waarbij een silent disco slechts deel uitmaakt van het hele feest. Probeer je alvast een voorstelling te maken van wat je allemaal wilt neerzetten.

2. Bepaal je budget

Om te kunnen weten wat je allemaal potentieel kunt organiseren qua silent disco, moet je natuurlijk wel eerst weten hoeveel financiële speelruimte je hebt, zodat je later niet in de problemen komt. Het fijne van een silent disco organiseren is dat het wellicht duur klinkt, maar je spaart er wel het huren van een geluidsinstallatie mee uit. Silent disco koptelefoons huren kan bij ons al vanaf €2,40 per stuk bij grote afname en daardoor betaal je dus nooit te veel.

3. Regel een locatie

Vervolgens is het eerste wat je moet regelen een locatie. Waarschijnlijk heb je al iets in gedachten. Als je mazzel hebt kun je daar gratis een feestje houden, maar het kan ook tegen zitten en dan zal daar dus een deel van het budget naartoe gaan. Het grote voordeel van een silent disco is dat je amper rekening hoeft te houden met geluidsoverlast. Normaal kan de halve buurt natuurlijk meegenieten van de muziek als je ergens een feestje geeft, maar een silent disco is stil en daardoor heb je dat probleem niet meer.

4. Apparatuur huren

Wanneer je een silent disco organiseert, heb je natuurlijk een betrouwbare set nodig. Daar zijn wij voor! Wij hebben betrouwbare zenders en kwalitatieve koptelefoons die allemaal eenvoudig in gebruik zijn en met een duidelijke uitleg. Je kunt bij ons een paar koptelefoons huren voor een klein verjaardagsfeestje met een zender die je gewoon via bluetooth met je telefoon kunt verbinden, maar je kunt ook tot wel 20.000 koptelefoons huren en zenders met een bereik tot wel 500 meter! 

5. Muziek kiezen

Wat vervolgens belangrijk is, is het regelen van de muziek. Je kunt een silent disco playlist samenstellen met muziek voor je feestje op bijvoorbeeld Spotify, maar je kunt ook een DJ inhuren. Wat het vaak goed doet bij een silent disco is herkenbare muziek. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Nederlandse meezingers of hits die lang in de top 40 hebben gestaan. Je kunt daarvan een playlist naar eigen smaak samenstellen, maar je kunt dit ook doorgeven aan je silent disco DJ.

Wat ook heel leuk is aan een silent disco is dat je meerdere zenders kunt huren waardoor je meerdere kanalen hebt waarop je de koptelefoon kunt afstemmen. Zo kun je dus bijvoorbeeld ook DJ’s tegen elkaar laten battelen om wie uiteindelijk het grootste deel van de zaal naar hem of haar kan laten luisteren. Je kunt namelijk aan de lampjes op de koptelefoon zien op welk kanaal diegene luistert.

6. Uitnodigingen versturen

Een feestje heeft natuurlijk gasten nodig en die komen alleen als ze weten dat er een feestje is. Uitnodigingen zijn dus logischerwijs een essentieel deel van een silent disco organiseren. In het geval van een silent disco kan het wel handig zijn om erbij te vermelden dat het een silent disco betreft en dat iedereen een koptelefoon krijgt uitgereikt bij binnenkomst waarop ze de muziek kunnen beluisteren. Eventueel kun je ze ook doorverwijzen naar onze pagina “Wat is silent disco?” voor een uitleg van het concept.

7. Reserveringen via tickets of RSVP

Wanneer je een groot silent disco event opzet, doe je er vaak goed aan om tickets te verkopen en je kunt natuurlijk ook gasten vragen om voor een bepaalde datum even een rsvp te maken wanneer je een klein silent disco feestje geeft. Zo weet je precies hoeveel silent disco koptelefoons je moet huren. Wij leveren altijd een aantal reserve koptelefoons mee voor het geval er onverhoopt iets misgaat, daar hoef je je dus geen zorgen om te maken.

8. Locatie opzetten

Wanneer het feest dichterbij komt, wordt het tijd om de feestlocatie in te richten. Je kunt natuurlijk alleen slingers ophangen, maar je kunt ook echt een themafeest houden. Had je ook al gedacht aan een plan voor verlichting op je feest? Wanneer je een klein feestje houdt, kun je ook gemakkelijk een lichtset en een rookmachine bij ons huren waarmee je meer dan voldoende sfeer hebt voor een woonkamer of een klein schuurtje.

9. Tijdens de silent disco

Wanneer alles is opgezet, kan het feest beginnen. Het enige wat nu nog belangrijk is, is dat je ervoor zorgt dat de koptelefoons worden uitgedeeld aan alle gasten. Het is handig om daar een vrijwilliger voor te regelen. Deze zet de koptelefoons aan, deelt ze uit en legt eventueel uit dat je met het schuifje van kanaal kunt wisselen en dat je met het wieltje het volume kunt regelen. Zo begrijpt iedereen snel hoe alles werkt.

10. Na het feest, opruimen en retourneren

Wij hopen natuurlijk dat je silent disco een knallend succes is geworden. Nu rest alleen nog het opruimen. Het is in de eerste plaats belangrijk dat natuurlijk niemand zijn koptelefoon mee naar huis neemt, maar dat alles aan het eind van de avond weer netjes wordt ingeleverd. Dan is het een zaak om de koptelefoons uit te zetten, terug in de kist te stoppen samen met de rest van de gehuurde spullen en dan kun je de kist afsluiten met de meegeleverde tiewraps. Als je gekozen hebt voor verzending via PostNL, dan heb je ook een retourlabel gekregen. Deze plak je over het verzendlabel op de kist en dan kun je de dag na het feestje de kist weer inleveren bij ieder PostNL-punt in Nederland.


Wil jij nou ook een silent disco opzetten voor jouw feest of evenement? Dan heb je dus vooral een goede silent disco set nodig. Neem contact met ons op voor meer informatie of plaats direct een reservering.